Supermarkten als Duurzaamheidsdrijvers: Lopen Nederlandse Retailers voor op de Overheid?
Albert Heijn richt zich op CO2-voetafdruk rapportage van leveranciers. De gevestigde supermarkten in Nederland schudden in de leveranciersketen flink aan de boom om inzichten in CO2-uitstoot te krijgen.
Sinds het begin van de 21e eeuw is de aandacht voor duurzaamheid in de supermarktsector aanzienlijk toegenomen. Supermarkten zijn gaan streven naar milieuvriendelijke oplossingen, zoals het verminderen van voedselverspilling, het aanbieden van biologische en ethisch geproduceerde producten, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en het verminderen van de CO2-uitstoot.
Na 2010 zijn er door de supermarkten concrete doelen gesteld op het gebied van duurzaamheid, zoals het bereiken van klimaatneutraliteit tegen bepaalde deadlines, het verminderen van plastic verpakkingen en het ondersteunen van projecten voor natuurbehoud.
Het is belangrijk op te merken dat hoewel Nederlandse supermarkten vaak voorop lopen in duurzaamheidsinitiatieven, dit niet betekent dat er geen rol is voor de overheid. Door de invoering van de CSRD-wetgeving zullen alle supermarkten vanaf volgend jaar verplicht zijn om te rapporteren over milieuprestaties en mensenrechten.
Supermarktenketens hebben een ontzettend grote Scope 3 – (indirecte CO2-uitsoot) doordat supermarkten vrijwel alle producten extern inkopen. Om inzicht te krijgen van je scope 3 moet je gegevens verzamelen vanuit de keten, inmiddels zijn de eerste supermarktketen hier mee begonnen en geven ze aan hier in de toekomst op te gaan auditen.
Terugkomend op de vraag of de supermarktketens voorlopen op onze overheid, het antwoord hierop is ja. Echter weten supermarkten ook als geen ander op welke manier zij de consument moeten bespelen en zien wij dat de keten erachter nu pas op het gebied van duurzaamheid gaat worden geaudit.