Als internationale onderneming neemt Lidl dagelijks verantwoordelijkheid en is continu toegewijd aan zowel mensen als milieu. Mensenrechten en ecologische kwesties staan steeds meer in de schijnwerpers binnen de maatschappij, politiek en het bedrijfsleven. Dit leidt tot duidelijke verplichtingen voor bedrijven, die Lidl samen met haar zakelijke partners wil naleven door middel van duurzame acties. Een belangrijke stap op deze weg is het meten en evalueren van de duurzaamheidsprestaties langs de toeleveringsketens.
Sinds 2018 gebruikt Lidl Ecovadis als onderdeel van het verduurzamen van het aankoopproces. Ecovadis is een tool op maat van verschillende sectoren om de duurzaamheidsinspanningen van leveranciers te meten en te verbeteren.
De leverancier krijgt eerst een vragenlijst rond vijf thema’s: algemeen, milieu, sociaal, ethiek en duurzaam aankopen. Op basis van de antwoorden krijgt de leverancier concrete verbetermogelijkheden en actieplannen. In maart dit jaar is de Ecovadis vragenlijst weer verstuurd naar alle leveranciers.
De EcoVadis vragenlijst
1. Algemeen:
- Dit onderdeel bevat algemene vragen die betrekking hebben op meer dan één thema: Milieu, Arbeids- en Mensenrechten, Ethiek en Duurzame Inkoop. De leverancier wordt bijvoorbeeld gevraagd of het zich aan duurzaamheidsprincipes en initiatieven houdt. EcoVadis zal ook vragen stellen over de KPI-rapportagestandaarden, waarborgen door derden en materialiteitsanalyse.
2. Arbeids-en Mensenrechten:
- Arbeidsrechten, zoals gezondheid en veiligheid, arbeidsvoorwaarden, gestructureerde sociale dialoog, loopbaanbeheer en training.
- Mensenrechten, zoals het voorkomen van mensenhandel, kinderarbeid en dwangarbeid, en ondersteuning van diversiteit, billijkheid en inclusie.
3. Milieu:
- Energieverbruik in kantoren, water en materialen die worden gebruikt tijdens de productie, luchtvervuiling en bedreigingen voor de biodiversiteit.
- Gebruik van het product en product End-of-Life, zoals energie-efficiëntie van elektronica of terugnameprogramma’s.
- Gezondheid en veiligheid van klanten, zoals de hygiëne en veiligheid van producten voor consumptie en gebruik.
- Milieudiensten en belangenbehartiging, zoals programma’s of diensten om duurzame consumptie aan te moedigen
4. Ethiek:
- Corruptie, waaronder omkoping, fraude, belangenverstrengeling en witwassen van geld.
- Concurrentiebeperkende praktijken, waaronder kartels, misbruik van machtspositie, illegale fusies en overnames.
- Slecht informatiebeheer, waaronder schending van informatiebeveiliging.
5. Duurzame inkoop:
- De grondstoffen die u inkoopt.
- De diensten die u inhuurt.
- Uw maatregelen om duurzame praktijken en activiteiten in uw leveranciersbestand te promoten.
- Uw maatregelen om duurzame inkoop te ondersteunen.
Aan de slag met de EcoVadis vragenlijst? Neem contact met ons op, wij helpen uw gevalideerde date op te leveren.