Verduurzamen is lastig, maar duurzaam communiceren is misschien nog wel een grotere uitdaging? Duurzaamheidscommunicatie vergt zorgvuldigheid en integriteit. Het gaat niet om zelfpromotie, maar om het delen van eerlijke en geloofwaardige verhalen. Hier zijn enkele algemene spelregels:
1. Geloofwaardigheid van de afzender
Zorg dat je als bedrijf authentiek overkomt en dat jouw duurzaamheidsactiviteiten in lijn zijn met je identiteit en waarden. Wees consistent en bereid je boodschap zorgvuldig voor om een krachtig signaal naar buiten te sturen.
2. Focus op anderen
Praat niet over jezelf, maar benadruk hoe jouw duurzaamheidsinspanningen anderen en de omgeving beïnvloeden. Het draait niet om zelfbevrediging, maar om de impact op de gemeenschap. (al mag je als bedrijf natuurlijk wel trots zijn op je prestaties). Laat zien hoe jouw maatregelen bijdragen aan een betere wereld.
3. Omarm fouten
Erken dat duurzaam werken uitdagingen met zich meebrengt en wees open over mislukkingen. Jouw nieuwe assortiment bio-koeken vallen toch niet helemaal in de smaak? Communiceer het! Het tonen van kwetsbaarheid verhoogt juist je geloofwaardigheid en menselijkheid. Mensen waarderen eerlijkheid en zijn eerder geneigd te leren van jouw ervaringen. Duurzaamheidscommunicatie kan via allerlei kanalen. Zoek kanalen uit waar je feedback kan krijgen , bijvoorbeeld via LinkedIn, zo zorg je ervoor dat jouw manier van communiceren steeds beter wordt.
4. Transparantie is essentieel
Deze regel is misschien wel het belangrijkst van allemaal. Vermijd overdreven positieve beeldvorming. Communiceer geen verzinsels en dik de inspanningen van jouw bedrijf niet aan! Eerlijkheid duurt het langst en creëert vertrouwen bij je doelgroep.
Tip: Maak je inspanningen meetbaar en inzichtelijk.
5. Blijft authentiek
Spreek/schrijf in de taal van jouw bedrijf, niet de taal van een doorsnee LinkedIn like-jager. Je zult merken dat klanten dit waarderen. Je valt juist op door ‘normaal’ te blijven. Zorg ervoor dat het publiek geïnspireerd raakt om ook aan de slag te gaan in plaats van geïrriteerd raakt door ‘de zoveelste slijmende duurzaamheid manager’.
Conclusie:
Speel niet vals, omarm fouten, blijf authentiek en inspireer in plaats van irriteer ; )
Een beetje hulp nodig? Of geen zin, tijd of middelen om dit aan te pakken voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op en kom erachter wat CarbonScore voor jouw kan betekenen.