Supermarktketen Jumbo, Lidl, Superunie en de inkoopalliantie EMD, die samen 60 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen, hebben besloten om gezamenlijk de CO2-uitstoot in hun productieketens (scope 3) in kaart te brengen. Het doel van deze samenwerking is het verkrijgen van exacte data informatie over CO2-uitstoot van leveranciers. De drijvende kracht achter dit initiatief is ImpactBuying. We schreven al eerder over ImpactBuying, de organisatie die ook voor Albert Heijn de CO2-uitstoot gegevens in kaart brengt. Die blog kun je hier vinden.
Een gezamelijke aanpak vergroot de kans op grotere en meetbare verbeteringen in de voetafdruk van de supermarktsector. Momenteel is de voedselindustrie verantwoordelijk voor meer dan 30 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Door de CO2-uitstoot van leveranciers te meten, kunnen supermarkten hun milieu-impact beter begrijpen en verminderen.
CSRD verplichting
De CO2-uitstoot van leveranciers is voor supermarkt retailers essentieel voor de CSRD omdat het een beeld biedt van de totale klimaatimpact van een bedrijf. De CSRD verplicht bedrijven om gedetailleerd te rapporteren over milieuprestaties, inclusief emissies in hun toeleveringsketen. Het meten van leveranciersuitstoot helpt bedrijven de impact van hun activiteiten te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen om deze te verminderen.
Hulp nodig bij het berekenen van de CO2-uitstoot of vragen over de ontvangen ImpactBuying vragenlijst? Neem vrijblijvend contact met ons op en we bespreken samen hoe we jouw CO2-voetafdruk automatisch kunnen berekenen en hierover kunnen rapporteren.