Er komt steeds meer wetgeving op het gebied van duurzaam ondernemen, hierdoor ontstaat er de mogelijkheid om stakeholders te informeren doormiddel van duurzame marketing en communicatie. Duurzame marketing en communicatie kan hier aan bijdragen.
Bedrijven investeren vaak al in duurzaamheid toch blijkt communicatie hierover vaak lastig, een grote gemiste kans. Veel bedrijven nemen stappen richting duurzaamheid door te investeren in groene technologieën, zoals duurzame energie of zonnepanelen, en voeren gedetailleerde analyses uit zoals de Gap-Analyse, Dubbele Materiaalanalyse, GHG scope 1, 2 en 3 berekeningen, en levenscyclusanalyses (LCA’s) van producten.
Product / merk
Duurzame communicatie en marketing voor een product of merk geeft transparantie, en verantwoordelijkheid. Dit kan bijvoorbeeld omvatten een milieuvriendelijke productieproces, een groene toeleveringsketens en sociale impact. Kanalen zoals Linkedin, blogs en nieuwsbrieven kunnen worden gebruikt om deze duurzame initiatieven te verspreiden. Het betrekken van de stakeholders bij duurzaamheidsinitiatieven en het delen van voortgangsrapporten bevordert de merkwaarde.Bovenkant formulier
Transparantie
Het communiceren van duurzaamheidsinspanningen is niet alleen belangrijk voor de transparantie; het is ook een strategisch voordeel. Door proactief te delen over duurzaamheidsinitiatieven, kunnen bedrijven anticiperen op vragen van stakeholders. Dit versterkt niet alleen de leveranciersscore, klanten zien steeds vaker duurzaamheid als een belangrijke factor bij hun aankoopbeslissingen.
Dashboards
CarbonScore helpt deze lastige data te verifiëren en doormiddel van dashboards / rapportages visueel te maken voor stakeholders. Het visueel maken van duurzaamheidsverslaglegging verhoogt de toegankelijkheid. Dit maakt de communicatie van duurzaamheidsprestaties en -doelstellingen aan stakeholders een stuk overzichtelijker. Kortom, effectieve communicatie omtrent duurzaamheid wordt niet alleen een plicht maar ook een slimme zakelijke zet met voordelen.
Enkele voorbeelden:
- De installatie van zonnepanelen op ons hoofdkantoor heeft onze CO2-voetafdruk aanzienlijk verkleind. Lees er meer over op onze blog.
- Door een ingrediënt te vervangen, neemt de footprint van het product met 25%.
- Door onze samenwerking met lokale gemeenschappen voor duurzame oogstpraktijken ondersteunen we sociale verandering. Bekijk ons LinkedIn-bericht voor details.
‘’ Duurzame investeringen zijn vaak lastig om extern te communiceren, ondanks groeiende nieuwsgierigheid van stakeholders ‘’
Wanneer begin jij met duurzame marketing en communicatie?