Duurzaamheid in Actie: Albert Heijn richt zich op CO2-voetafdruk rapportage van leveranciers
Op 30 juni en 26 juli 2023 stonden belangrijke deadlines gepland voor leveranciers van Nederlands grootste supermarkt: Albert Heijn (Ahold Delhaize). Vanaf dit jaar moet de rapportage van scope 1, 2 en 3 emissies jaarlijks worden ingediend.
Wat houdt dit in voor jou als leverancier?
– Eigen merk (private label) leveranciers worden uitgenodigd om te rapporteren via het ImpactBuying platform met een jaarlijkse deadline van 30 juni.
– A-merk leveranciers worden uitgenodigd om te rapporteren via de internationale klimaatbenchmark CDP met een deadline van 26 juli.
Om een goede leverancierscore te behouden, is het cruciaal om jaarlijks te voldoen aan de scope 1, 2 en 3 CO2 emissierapportage van de Albert Heijn. Dit toont hun toewijding aan duurzaamheid en vooruitstrevende aanpak, en suggereert dat ze voorlopen op de aankomende CSRD-regelgeving, die vanuit onze overheid voor steeds meer bedrijven verplicht wordt vanaf 2024. Het is aannemelijk dat andere Nederlandse retailers op korte termijn zullen volgen.
Toch is deze rapportage best technisch voor veel leveranciers, zeker omdat er gevraagd wordt naar CO2 voetprint calculaties en de resultaten hiervan. Zonder hulp van buitenaf of toegang tot de gecertificeerde emissiefactoren zoals die van het GHG (Greenhouse Gas Protocol) wordt dit een lastige opgave. Het leidende protocol, ook volgens Albert Heijn, aangezien leveranciers die gebruik maken van een GHG rapportage geen aanvullende audits zullen ondergaan.
Maak een stap in de richting van duurzaamheid en blijf Ahold’s preferred supplier ook op het gebied van duurzaamheid en transparantie. Neem vrijblijvend contact met ons en we bespreken samen hoe we jouw CO2 voetafdruk automatisch kunnen berekenen en rapporteren.